1. 2. 2013

Šaty na ples



Rozhodla jsem se, že po dlouhé době navštívím nějaký ten ples. Nevím, co mě to popadlo. Vlastně vzhledem k tomu, že jsem odmítla jít na středí škole do tanečních (pozn.: Ne, rozhodně toho nelituji! Říkali, že litovat budu, ale neděje se tak. Jestli vám to taky říkají doma, tak lžou.), tak ani tancovat neumím. Nevím z jakého důvodu, ale  zbožňuji tu noblesní atmosféru, která se přitom nese vzduchem. No a co si budeme povídat, tak to je příležitost pořídit si nové šaty.
Původí plány byly velkolepé. Chtěla jsem lodičkový výstřih s tříčtvrtečím rukávem a širokou sukní. Bohužel zkouškové je zabiják všeho. Musela jsem vycházet z látky, kterou jsem našla doma po babičce - asi 7m japonské imitace hedvábí. No hnědá sice není můj top 10, ale nebylo zbytí.
Látka byla taková, že se snad ani na nic jiného, než na šaty nehodila. Extrémně jemná a splývavá. Vzhledem k lehkému lesku ale na všech fotkách vypadá bohužel až moc neforemně.
A teď už k šití. Nakonec sem usoudila, že z takhle extrémně splývavé látky stejně jakýkoliv "střih na tělo" hezký nebude. Stejně jako satén. Tyhle látky byly zrozeny pro vzdušné šaty které vlají. U přiléhavějších střihů ostatně hodně zlobí u švů. Zadrhávají se, dělají varhánky a je to tak akorát k vzteku. Látka byla proti světlu dost průhledná, tudíž jsem šaty musela šít i s podšívkou ze stejné látky. Vnitřní sukně (na fotce ještě není přišitá) byla až ke kolenům. Jsem srab a představa toho faux pass, kdy je vidět více, než je zdrávo mě vážně děsila.
Horní díl je z Burdy 6/2011 model 107. Původně je na šaty až ke kolenům, ale já ho logicky ustřihla v místech kolem pasu. Šaty jsou myšlené oversized, tudíž bez jakéhokoliv zipu či knoflíku - prostě přes hlavu. I tak se vršek jevil zbytečně velký, ubrala jsem ho na zádovém švu asi o 3cm z každé strany. Sukně je však otázkou geometrie (pozn.: Geometrie, narozdíl od tanečních, se vám do života vážně hodí).

Pro všechny rozšiřující se sukně platí:
V první řadě je nutné si rozmyslet, kolika dílnou sukni chcete. Díly sukně se kreslí jako vysoký lichoběžník. Horní hodnota v součtu všech dílů dá obvod pasu a spodní v součtu obvod celé sukně. Já chtěla 4 dílnou. Tudíž jsem se změřila v pase a vydělila číslo 4. Vyšla mi určitá hodnota. Na střihový papír jsem nakreslila úsečku o této délce. Uprostřed této úsečky položíme trojúhelník s ryskou a uděláme kolmici dlouhou dle toho, jak má být dlouhá sukně. A stačí už jen udělat opět kolmici (rovnoběžnou s první úsečku, kdyby někdo nevěděl, jak vypadá lichoběžník) délky podle toho, jaký chceme obvod. A teď už jen dokreslit. Pozor je třeba si dát jen tehdy pokud chcete sukni rovnou/méně se rozšířující. Je třeba dosadit ještě míry pro obvod boků, abyste sukni na sebe pak oblékly.

Popadla mě nějaká šicí nálada. Ušila jsem si souběžně ještě jednoduché šaty s krajkovým vrškem, keré ještě ale musím dole založit. Do několika dnů se tu ukáží..

Žádné komentáře:

Okomentovat