14. 9. 2012

Jak na gatě...


Koupila jsem si krásnou látku. Stála mě 19Kč za metr (Vykoupila jsem ostatním před nosem zbývající 3metry, které tam měli, což bylo na koupi asi to nejradostnější :) ). Je to pevná látka s přídavkem elastanu (jakože pruží). Barva zelenkavá. Ideální na kalhoty. Tak jsem se jala hledat nějaký střih, který by ji vyvýšil na kalhotový skvost. Nakonec jsem našla! Kalhoty tak jednoduché, že je zvládne každý. Bez výmluv, vážně každý! Rozhodla jsem se tedy udělat detailní návod, aby každý zjistil, že to není taková věda, jako to vypadá. Snažila jsem se to napsat tak, aby tomu porozuměl i člověk, šitím nikdy nepolíben.
Střih je z Burdy - únor 2006, model 106.

Takže jdeme na to!

Látku si klasicky přeložíme lícem k líci a vystřihneme přední díl i zadní díl kalhot.Vzhledem k tomu, že je látka elastická tak stříháme tak, aby se vytahovala vodorovně (pokud by byla elastická "do délky", tak nejen, že se kalhoty budou hůř oblékat, ale navíc by se mohly nepatřičně vytahovat do délky).


Položíme zadní díl kalhot (to je na fotce ten spodní) rubem na zem a lícem na něj položíme přední díl kalhot (zní to složitě, ale prostě k sobě dáte ty barevnější strany látky a ty "špičky" na látkách musí být na stejné straně). Sešijeme oba díly na boku (tedy strana bez špiček).

 Teď sešijeme druhou stranu každé nohavice. Logicky pouze tam, kam začínají špičky- jinak řečeno sešijeme jen to rovné
 Teď je třeba vzít do ruky žehličku a rozžehlit všechny švy (Měli byste mít 4. Pokud jich máte víc, nebo míň, je někde chyba:))) Tzn. ty přídavky dát od sebe a přejet žehličkou.
 Rozžehlené záševky poté začistíme entlovacím stehem (ten klikatý). Na fotce je vidět začištění jen na začátku (nebyla jsem si jistá, zda mám dostatek nitě. Kdyby přišlo na nejhorší, tak entlovat se dá i jinou barvou nitě- nebude vidět), ale je třeba to udělat po celé délce.
A teď přichází ta pravá finta FŇ! Jednu z nohavic obrátíme naruby (jakože do lícu). Druhou necháme tak, jak je.

Nohavici, která je obrácená vsuneme do té neobrácené.

 Přišijeme k sobě tyto 2 nohavice v "oblouku", který vznikl. To je vlastně sed. Od švů nohavice vpravo půjde o sed, který bude vepředu kalhot a od švů vlevo jde šev, který bude vzadu na kalhotách (na zadku).



 Ta dá! Máme základ kalhot, tedy dvou-nohavicového kusu oděvu. U mnohých kalhot se teď přišije jen pásek z látky (vlastně jde více méně o nižší sedlo) a zip na bok a je hotovo. Se sedlem to není o moc složitější. Takže jdeme na sedlo.
 Vystřihneme si 4x přední i zadní sedlo kalhot podle střihu. Tedy 2x z přeložené látky, jako na začátku
 Vlevo jsou zadní sedla (vždy 2 kusy látky na sobě) a vpravo přední.Takto sedla přišijeme  na levé straně dohromady. Jsou tam vidět špendlíky, jak na to.
 Sešitá sedla rozložíme (vzniknou tak 4 pruhy látky, skládající se vždy ze 2 částí) a přišijeme k sobě lícem k líci zadní i přední sedla na levém boku.Opět je to vlevo vidět se špendlíky ještě.
 Tím nám vzniknou 2 pásy. U obou jsou vždy na levé straně přišitá 2 sedla přední (vedle sebe) a hned k nim 2 sedla zadní. Z jednoho pásu bude sedlo uvnitř kalhot a na druhém sedlo z vnějšku. K sobě budou přišitá horní hranou (tedy tou kratší). Opět nezapomeneme rozžehlit přídavky, tentokrát je však nezačišťujeme.

 Začneme s vnějším sedlem.Přišijeme ho (delší) spodní hranou k lemu kalhot
Na levé straně kalhot zůstává sedlo nesešité. Do něj se vsází zip.Zip by se měl vsadit i do levé nohavice (cca 10cm od jejího horního konce), které od začátku necháváme nesešité. Pokud na to zapomeneme a nohavici sešijeme až nahoru (jako je v tomto postupu), není problém oněch 10 cm pak normálně vypárat a zip vsadit. Přídavek švu, který je mezi kalhotami a sedlem sežehlíme směrem nahoru (což je vidět až na další fotce).


 Na levý bok se poté vsazuje zip. K tomu je třeba přídavky na něj sežehlit, což je vidět na tomto obrázku. Švy začistíme entlovacím stehem.
 Přišpendlíme zip a přišijeme ho strojem. Kdo si netroufne, tak není problém ho všít ručně.

Teď k hornímu konci vnějšího sedla přišijeme tou kratší stranou sedlo, které bude uvnitř kalhot.

Takhle by to mělo vypadat. Vnitřní sedlo se obrátí dovnitř kalhot, přídavky u zipu se přišijí na tkanici zipu (ten pruh látky, na kterém je zip). Spodní lem sedla (ten delší) pak podhrneme asi o 1cm a ručně přišijeme ke kalhotám.
Tady je pohled "do kalhot" směrem k jejich zadní části. Pak už jen stačí začistit konce nohavic, založit je dle potřeby, zažehlit a stejně jako sedlo ručně přichytit.

Pár poznámek ke konci:

- Já  nakonec zip odebrala a šila kalhoty bez něj, což si díky tomu, že je látka elastická, mohu dovolit (Pokud látka není elastická, fakt to nejde. Do kalhot se nedostanete) Původně tam měl být, ale po všití jsem zjistila, že je rozbitý a rozjíždí se, tak jsem se na něj vykašlala. Až se kalhoty vytahají ( za týden, nebo 3 roky- uvidíme, jak je látka kvalitní) stačí buď našít poutka a nosit s páskem, nebo pak vypárat bok kalhot a zip dodatečně vsadit

- Kalhoty jsou do pasu, respektive k pupíku, takže naprosto ideální výška. Nikde nic neleze
.
- Střih je výborný, určitě ho nechávám. Původně ale měl na mě dost široké nohavice, viz následující 2 fotky, takže jsem je zúžila. Od spodku nohavic o 6cm. Zúžení musí plynule přecházet do ztracena. Pokud tomu tak není, udělá se na kalhotech nevzhledný fald.



 


 Nakonec to zabralo asi den práce.

4 komentáře:

  1. Tak na den práce, parádní kalhoty!:o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:) Střih mě natolik nadchnul, že zítra jedu shánět hořčicovou látku na ještě jedny :)

      Vymazat
  2. Ahoj, kalhoty se chystám v brzké době vyzkoušet, akorát musím sehnat nějakou ucházející látku :-) Mám otázku: plánuješ zkoušet ušít si klasické triko s krátkým/dlouhým rukávem (bez žádných volánků a dalších ozdob)? Docela by mě zajímal podobný fotoreport, protože mi to připadá jako šití pro pokročilé (a to já zatím nejsem, no :-D )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, na kalhoty budu držet palce. Krom všití zipu tam není nic složitějšího:) Tričko si plánuju ušít, ale tam je to trochu složitější. Klasické tričko bývá z úpletu- taková ta klasická elasttická tričkovina- a ten se šicím strojem moc dobře šít nedá. Ale mám to teď v plánu zkoušet, tak jestli neskončí spolu s nervy v koši, tak to sem dám:)

      Vymazat